-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35837 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:25

از ديدگاه قرآن علم پيامبران به تشريع و تقنين الهي چگونه است؟
نخستين مرحله علم و آگاهي پيامبران كه لازمه لا ينفك مقام نبوت و پيامبري آنان است، علم جامع به تشريع و تقنين الهي است، و به عبارت ديگر آگاهي بر آنچه در تحقق بخشيدن به هدف بعثت لازم و مفيد است.
هدف از بعثت پيامبران تعليم و تربيت و اجراي عدل و قسط در جامعه و هدايت آنان به يكتا پرستي و توحيد است طبعاً بايد در اين موضوع از آگاهي سرشاري برخوردار باشند تا از عهده انجام اين هدف خطير برآيند.
اصولا معنا ندارد كه خدا گروهي را براي هدف خاصي اعزام كند ولي ابزار آن را در اختيار آنان نگذارد.
ميتوان با مراجعه به آيات فراواني كه درباره علوم پيامبران وارد شده است اين حقيقت را لمس كرد. در قسمتي از آيات گروهي از پيامبران را يادآور ميشود كه به آنان مقام فرمانروائي و حكمراني اعطا گرديده است آنگاه مسئله علم و دانش آنان را مطرح ميكند و از اين طريق اظهار ميدارد كه ابزار حكمراني و داوري را كه همان آگاهي است، كاملا در اختيار آنان قرار داده است و ممكن نيست كه اين حكمرانان الهي نسبت به حق يا حكم يا وظيفهاي، ناآگاه باشند ممكن است براي روشن شدن مسئله و رسيدن به وظيفه و حكم از جانب خداوند منتظر وحي الهي باشند ولي با رسيدن وحي از جانب خداوند هيچ چيز مجهول و نامعلوم نخواهد بود و در اين باره به آيات ياد شده در زير توجه نمائيد:
1 ـ درباره داود ميفرمايد: «وَآتَاهُ اللّهُ المُلْكَ وَالحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمّا يَشاءُ» بقره/251
[خداوند حكومت و حكمت در اختيار داود گذاشت و از آنچه ميخواست به او آموخت.]
2 ـ درباره يوسف ميفرمايد: «وَلَمّا بَلَغَ اَشُدَّهُ آتَيْناهُ حُكْماً وَعِلْماً» يوسف/22
[آنگاه كه به بلوغ رسيد به او مقام حكمراني و دانش بخشيديم.]
3 ـ و درباره لوط ميفرمايد: «وَلُوطاً آتَيْنَاهُ حُكْماً وَعِلْماً» انبياء/74
[به لوط داوري و دانش داديم.]
4 ـ و درباره موسي ميفرمايد: «وَ لَمّا بَلَغَ اَشُدَّهُ وَاسْتَوي آتَيْناهُ حُكْماً وَعِلْماً» قصص/14
[آنگاه كه به حد بلوغ و كمال از سن رسيد به او مقام داوري و علم داديم.]
نكته جالب در اين آيات اين است كه پس از اعطاء مقام «حكم» و يا «ملك» مسئله علم و دانش را مطرح كرده، مشعر بر اينكه پيامبران علم لازم را در صحنه تشريع و اجراء احكام الهي دارا بودند.

: آية الله جعفر سبحاني
منشور جاويد ج 10

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.